Vinterserien Älvsjö (19.01.2014)
Kategorie: Tävling
Karte/Gebiet: Älvsjöskogen
Veranstalter: OK Älvsjö-Örby
Disziplin: 7,3 km (Bana A)
Distanz: 10.79 km
Zeit: 82:32
Hade på förhand strategin att vara lugn och noggrann väster om järnvägen och följa spår och riktning på östra sidan.

Tog det lugnt mot 1an, fram till stigen, följer den, ner över elljusspåret, upp i backen, följ stigen upp, väl på toppen vek jag av och hade god hjälp av spåren i snön. Drog tyvärr iväg lite utan plan mot 2an, när jag passerade branterna väster om kontrollen ser jag naturligtvis dom men är ett tag osäker på om det verkligen är dom. Jag fullföljer dock den tanken och viker runt och upp men ser ingen kontroll. Då blir jag naturligtvis väldigt osäker, gör någon snurr där uppe men vänder snart tillbaka och slåss av känslan men här var jag ju förut men då såg jag inte någon kontroll.

Siktar mot branten innan 3an, kommer också fram till en brant. Tyvärr låter jag mig bli distraherad av en annan löpare som springer åt "fel" håll ur min synpunkt. Gör en dum krok söderut och det är inte förrän jag vänder tillbaka och ut på elljusspåret som jag får koll på läget igen. 4an går lite bättre, främst på fronten att våga lita på sig själv. Har en löpare framför mig en bra bit utmed träsket. När jag når det gröna viker jag av och vänder tillbaka och hittar snart kontrollen. Strax efter kommer den andra löparen som fortsatte lite längre bort.

Följer mycket stig mot 5an. När jag lämnat elljusspåret för sista gången ser jag snart ryggen på en annan löpare. Jag har ganska bra koll på var jag är och noterar en gul fläck, följer den andra löparen och spåren och ser snart kontrollen. Hänger den andra löparen mot 6an vilket går ganska bra. Som kompensation har jag på förhand bestämt mig för en väg mot järnvägsundergången. Han tar faktiskt en annan väg vilket känns bra.

Jag ser hans rygg i närheten av undergången. Segar mig ikapp och förbi på andra sidan. Det känns bra att för en gångs skull ligga före och välja väg. Jag går lite mer vänster, runt höjden och hittar sedan ett spår som är klockrent, ser inte den andra löparen. Lämnar snabbt 7an eftersom jag kollat på förhand att jag ska fortsätta ut ur skogen. Tar mig ut ur skogen mellan hus och garage och följer stigen upp i backen, K8 ska vara på höger sida, snart ser jag spåren.

Fortsätter ner för berget mot den öppna ytan. Över bäcken, upp på stigen och vidare över till nästa stig. Följer spåren, tvekar till när jag är på väg på fel sida om min höjd men en annan löpare röjer kontrollen och jag kommer på rätt sida. Följer spår och stig till 10an, kontrollen syns från stigen. Stig även till 11, tar en lite omständig väg men kommer på ett stråk och har inga problem med kontrolltagningen. Tillbaka till 9an, 12an är även 9an. Det går smidigt att backtracka sina egna spår och där möter jag andra löpare, bland andra han som jag sprang om på vägen till 7an.

13 var klurigt gömd inne bland flera branter och placerad inne i ett barrträd. 14 var en återanvänd 7a, inte heller den svår att backtracka. Efter transportsträckan mot 15 följer jag stig, har koll på närliggande våtmarker, höjder och gröna fläckar och kan sedan följa spåren in sista biten. 16 är återanvänd 1a. Följer stig och har bra koll på riktning och kommer helt enligt plan upp i södra änden av träsket och följer det runt. 17 stig hela vägen, kontrollen syntes från sista stigen. 18 stig och spår den sista biten. 19 sprang blint i spår. Inför spurtsplitten funderar jag över om jag ska gena bakom huset och mellan ladorna men känner mig osäker på hur lättframkomligt det är? Springer runt, undrar hur snabbt det hade gått andra vägen.

Är nöjd med loppet. Kanske inte med orienteringen men det blev inte så mycket av den varan. Hade ganska bra koll på östra sidan och i andra svängen på västra men också stor hjälp av spåren. Löpningen kändes inte så bra, har nog tappat lite flås över helgerna och efter en förkylning. Tyckte det släppte lite mot slutet. Vågar springa snabbare i skogen när det ligger snö av någon anledning.

Nästa helg nya äventyr vid Alby