Torsölången (2023-04-22)
Distans: 6,32 km (H45)
Sträcka: 7.94 km
Tid: 64:04
Vårsäsongen är igång. Eftersom den är så kort gäller det att klämma ur så mycket en kan. Nu tog vi chansen att gynna en av de lokala klubbarna i närheten av Karins stuga. Dessutom tog jag chansen att besöka Torsö för första gången. Trots att jag växt upp ca 3 mil bort har det inte blivit av tidigare.

K1
Oväntat genar jag O istället för att följa vägen runt. Attacken gjorde jag från en kontroll i vägkanten, följde en traktorväg tills jag såg T och girade rakt N. Bra start!

K2
Planen var att diagonala SO tills sankmarken, följa det S på stigen. Längre än så hade jag inte tänkt. Jag stannar till vid det blöta, ser det gröna framöver. Har jag missat stigen, mitt avtag? Det måste vara så, backar tillbaka men hittar ingen tydlig stig. Fortsätter S på den otydliga men får tillslut kalla fötter. Jag girar O för att säkra, kanske hittar jag den tydliga stigen. Det gör jag och strax är jag på vägen. Jaja, anpassar mig efter det och kör attack från O. Hittar upp på gulhöjden och fortsätter därifrån. Ok löst trots vimsigheten.

K3
Går grovt O, ser sedan att det ska finnas stig upp. Tar den och ser snart gulhöjden. Därifrån är det ju rakt O som gäller, fixart.

K4
Planen var att gå rakt O till vägen. Istället flöt jag med där det var löpbart, vägen kom aldrig. När farten gick ner tröttnade jag och skärpte upp riktningen. Attacken från hyggslutet gick bra, gulhöjden var tydlig.

K5
Jag ville gå grovt V, förhoppningsvis se T för att ha koll på ungefär var jag kommer ner på vägen. Jag ser gulhöjden halvvägs och tar den. Strax därefter ser jag T och tar det. Ute på vägen tappar jag fokus lite och springer S på måfå, som om jag var en bra bit mer N. Tvärstannar, hur länge har jag sprungit S? Inte så länge antog jag och gav mig iväg ner mot diket och upp på andra sidan. Jag noterade inga stenar eller block på vägen upp. Där uppe är det flackt och öppet, inga andra löpare. Jag går försiktigt V, spanandes, som om jag försökte smyga mig på kontrollen. Det funkar, den satt en bit N.

K6
Efter femman har jag stor respekt för området och tar ut en kurs. Läser av omgivningen bra, ser det blöta gröna och sänkan. När en är som mest noggrann så sitter skärmen högst upp på en höjd, snällt hängd.

K7
Fortsatt stor respekt, tar ut en kurs och trampar på. När det börjar bli mer kupering blir det också mer växtlighet, sämre sikt. Jag får inget napp och hamnar på stigen. Såvitt jag vet har jag möjligen dragit N. Så vänster på stigen, försöker läsa in var jag är. Ser direkt en höjd eller punkthöjd, fortsätter och kommer till en stenighet som översvämmat stigen. Det finns inte någonstans men jag tar det närmaste, två prickar på ena och en på andra sidan. Samtidigt ser jag andra löpare ränna omkring, vissa lite lost som jag. Jag iakttar och lyssnar. Där det pep, dit sprang jag. Success.

K8
Ursprungsplanen var att följa det blöta NV men gubbarna som lett mig rätt till sjuan sprang uppe på. Jag följde, fortsatt bra riktning. Läser in att jag borde spana efter gölen, såg den och då stämpla gubbarna vi något som liknade en sten. Jag gjorde mig redo för att avvika och attackera min brant. Hmm, kan det där ändå vara min, den är ju för nära gölen? Äsch, jag måste nog kolla ändå..det var min. Jaja, låt gå då.

K9
Trots att jag sett hur stenig stigen kan vara välde jag ändå den. Nu går jag mer distinkt till den. Det visar sig vara en orangemärkt led. Det hade jag kunna ha ännu mer hjälp av eftersom, när leden svängde borde jag också göra det. Nu såg jag inte att den del av stigen som fortsatte NV till blötsänkan var otydlig. Andra löpare försvann bakom mig så jag misstänkte i att jag missat mitt avtag. Girar då NO för att nå stig eller väg. När det väl lyckats var kontrolltagningen tacksam.

K10
Jag försöker runda problemen men kommer åter till kurs och styr med kompassen upp mot högsta höjd. Även här tronade skärmen högt och tydligt.

K11-M
En ganska löpvänlig och tacksam avslutning. Jag tyckte jag hade något att försvara och var försiktig, särskilt med 12-14. Det fanns andra löpare omkring mig och det hjälpte en hel del.

En bra insats. En härlig vårdag. Vi åt lunch ute i solen med utsikt över sundet och Brommö på andra sidan, Klings glass till efterrätt!