Sverigepremiären natt (2022-03-04)
Kategori: Tävling
Karta/område: Furuboda, norra
Arrangör: OK Pan-Kristianstad
Distans: 6,3 km (H45)
Sträcka: 7.46 km
Tid: 40:26
Sista lamploppet för säsongen, eller? I alla fall sista masstartslamploppet för säsongen. Det var som ett plåster som kräver snabb avrivning. Spring igenom och packa sedan ner lampan. Sug eller plan, icke.

Varför har det gått så jävla dåligt på masstart den här säsongen? Mitt hängfacit har aldrig varit prickfritt men det brukar dyka upp fantastiskt goda insatser emellanåt. Kan det bero på att masstarten är klassblandad?

I gruppstarten hade de placerat H45 längst fram, bakom fanns bland annat D45 och ungtuppar.

K1
Visslan går, efter första stegen inser jag att ledningen är min. Lika bra att trycka på lite till och tanken "jag tog starten" växer i huvudet. Strax innan startpunkten slår jag av och ungtuppar tillåts passera. Jag tar istället en Göingerygg och kollar lite karta. En kan gena över det öppna eller springa runt i olika utsträckning. Göinge springer runt, jag följer. När det börjar brännas ser jag det andra tåget komma från höger. Jag stämplar som åtta, tio sekunder efter.

K2
Jag fortsätter hänga på och minns Göingeryggen även om den inte är närmast före längre. Jag vinner sträcka två, plockar två placeringar och fem sekunder.

K3-K8
Det är Göinge och LOK som leder mitt tåg, det finns andra omkring också men de tog inga framträdande roller i dramat. Jag följde med, som springande reporter ungefär.

K9
Transport till nästa bo, Göinge leder fältet. Vid husen innan vägen gör jag något eget, testar att spara några höjdkurvor men vände sedan tillbaka in i tåget. Göinge tvekar, LOK tar över och fortsätter framåt. Jag ser andra löpare längre upp och söker mig däråt och då får jag syn på reflexen längre fram men det fick nog de andra också. Stämplar boet som tvåa, tre sekunder efter LOK. Spoiler Alert!!
Här peakde jag.

K10-K15
Eftersom LOK varit med i mitt tåg tidigare fortsätter jag följa. Nu hade vi inte samma gaffel längre. Winsplits säger att det kostade 42 sekunder men på QR ser det ut att vara tio sekunder mer. Jag vände tillbaka till K9 och såg att mitt nya tåg lämnat plattformen. Jakten lyckades och jag blev en vagn i tåget men just denna uppsättning var inte lika snabb som den förra. Sista besöket i boet gjordes som nummer tolv, 47 sekunder efter täten.

K16
Detta var ingen märkvärdig sträcka. Det jag minns är att för första gången sedan bommen på första fjärilen hinner jag med att läsa lite karta och väljer aktivt att fortsätta på den större stigen. Jag tappar några sekunder på täten men verkar plocka några placeringar.

K17
Tempot går upp igen, det är inte så många stämplingar kvar nu. Jag tar en ny rygg, en söderrygg. Det känns sådär men när jag ser en massa andra lampor börjar jag tro att ryggen har koll. Winsplits visar att ryggen var bättre än så. Jag får tredje split, plockar ytterligare en placering (6:a) och är nu 40 sekunder efter täten, mitt gamla tåg.

K18
Nu väntar långsträcka. Jag vill jaga på, det fanns ju lampor hyfsat nära framöver. Min rygg stannar och läser karta, jag kliver förbi. Såvärst bra koll har jag inte. Trodde i tidigt läge att jag kommit ut på parkeringen precis N om "17". I en korsning kommer andra löpare på väg N, jag springer samma, tror nog att jag är på den större vägen som bågar N om tomterna. När jag väl vrider ut på den har jag för en liten stund koll. Även om jag inte kollar bakåt (av löparprincip) anar jag att andra löpare drar tidigt N. Jag fortsätter på vägen och söker stig för snabbare passage N. Jag finner en och sedan en till. Nu springer jag på en väg mellan sommarstugorna. Återigen osäker, vilken väg i ostvästlig ledd är jag på? Efter den större korsningen är jag säker. När jag vrider runt sista tomten ser jag andra lampor framöver, jag siktar däråt och får den. Tyvärr hann jag inte se stiggenvägen på diagonalen. Jag gör större delen av sträckan solo, tappar både tid och placeringar. Nu tia, nästan nittio sekunder efter. Min chans till något bättre låg i möjligheten till rusning på vägarna men där och då pallade jag inte det. Jag är dock övertygad om att det fanns mer att kräma ur om jag fått draghjälp.

K19-M
Jag följde rygg runt, det var den sista svansen av tåget.

Vilket fränt race. Jag var mycket nöjd efteråt. Det var häftigt att köra igenom kroppen ordentligt och att dessutom vara med så långt fram i tåget. Nu kan lampan få vila ett tag.
Visa kommentarer (0)
 
Sverigepremiären natt (2022-03-04)