Veckans träningsorientering V22 (2021-06-02)
Kategori: Träning
Karta/område: Norabygden, Timanshyttan
Arrangör: OK Milan
Distans: 4,8 km (Bana 2)
Sträcka: 6.41 km
Tid: 79:26
Strålande sol men lite svalare i luften. Myggvänligt!

K1
Sakta och säkert på riktning, det var ju uppför också.

K2
Känner att jag behöver förenkla. Först N till nästa stig, kommer dit precis vid stenarna. Stiglöpning till kurvan och hittar lite turligt ner i en tacksam sänka, lite mer stiglöpning innan jag gled ut på åsen. Sedan styrde jag rätt med hjälp av höjdpartiet. Kändes bra efteråt.

K3
Här funderade jag lite. Den grova planen var att hålla mig till kanten mellan höjd och träsk, förhoppningsvis se branten på vägen. Utförandet så långt gick bra, jag såg inte branten men istället fick jag det öppna träsket i fickan. Uppe på höjden tog jag ut en riktning och strövade på. Jag håller riktningen ganska bra men min utgångspunkt var inte
riktigt vad jag tänkt mig. Strax innan ringen fanns ett X som kunde leda mig rätt MEN stenarna i ringkanten såg jag inte. Mer om osedda stenar längre fram.

K4
En annan löpare kliver för precis efter K3 och jag blir lite stirrig. Går sakta och grovt SV, tänker att jag ska hitta en tydlig höjdrygg och följa den S och på slutet se skärmen. Jag kom lite långt V men lyckas ändå få till det. När träden tätnar lite mer ligger min kolbotten.

K5
Bra start Henrik, håll i det här nu, tänkte jag. En riktning tas ut och jag stövlar på. Höjdkanten ger den första stenen. Strax kan jag kanske se en sten inne i sänkan..check! Nu ska jag bara upp på höjden och sedan hitta sänkan, en sten till, då är jag strax N om sänkan, fortsätter S. Här har det gått snett. Den förra stenen jag såg låg längre in i sänkan. Den sten jag passerade precis brevid såg jag inte. Nästa sten som jag trodde låg N var egentligen en sten i ringkant S. Trots att jag hittade något som liknade trippelstenar ville jag inte acceptera att förra stenen var fel. Jag var där och tog omtag men med det nådde jag inte längre N än ringkant S. Det var först när jag såg hygget och såg mig själv i hörnet kunde jag ta mig tillräckligt långt N. Bomtiden blev 9 minuter.

K6
Jaha, tokbom igen, försök ta dig tillbaka nu. Förenklar genom att dra rakt O till stigen runt höjden. Tar av i kurvan med riktning i ryggen. Spanar stenhårt efter sten och punkthöjd men icke. Jag fortsatte ändå utan att se sänkan. Blev uppfångad av stig och T. Fick vända tillbaka igen. Bomtid knappt 2 minuter.

K7
Försöker bara håll höjd, hålla kanten, i sluttningen en bit upp ser jag skärmen.

K8
Jag ville absolut använda stigen in till kontrollen. Går grovt O, över vägen, ner i sänkan och upp till stigen. Jag säkrade upp kontrolltagningen genom att fortsätta länge på stigen, tills jag såg hygget.

K9
Jag ville stiga nu på slutet. Kämpar mig över höjden och det är öppet på andra sidan och sten med kontroll är inbjudande. I efterhand blir jag nyfiken på vägvalet V om sjön. Färre höjdkurvor och stig hela sista biten in.

K10
Om K9 kändes tacksam var det tvärtom med K10. Rejäl sluttning, en liten höjd. Jag har svårt för att hitt rätt höjdnivå samtidigt som det tar emot att spring för mycket upp och ner, och leta. När det började slutta som värst hittade jag ett stråk på skrå och när jag kom till rätt del med hänsyn till sjön blev jag stående. Sakta förbi en höjd och där satt den!

K11
Trött, och lite jagad av Kent. Klättrade upp på alla fyra SV och fortsätter sedan på stig, tar den från N.

K12
Valde träskvägen upp, fick lite vibbar av fjällska hängmyrar. När de tog slut vek jag av mot stenigheten i O.

K13
Mer och mer stress, velade lite om jag skulle ta den ner- eller uppifrån? Först nerifrån, sedan tyckte jag att gena var en bra idé men tillsist blev stigvalet för frestande. Precis när jag rundar sista hörnet hör jag Kent braka fram ovanvägen.

M
Stiglöpning

En härligt kväll i skogen men 11 minuter bom är ingen bra prestation.
Visa kommentarer (0)

Veckans träningsorientering V22 (2021-06-02)