Louna-Jokula 2015 (2015-06-14)
Kategooria: Tävling
Kaart/piirkond: Pitkäketo (Paimio)
Riik: Finland
Ala: 14,5 km
Vahetus: 7
Distants: 19.46 km
Aeg: 166:19
Det här var en rejäl utmaning. Så här långt O-lopp hade jag inte sprungit förut. Vilken strategi skulle jag ha? Hur ska jag hantera mängden folk runtomkring och uppsprungna stråk? Hur fort vågar jag springa med tanke på distansen och alla gafflingar? Jag hade inte svaret på förhand på några av de här frågorna.

Det blev som väntat omstart för min del och jag var inte ensam. Till startpunkten erbjöds inte många lägen att avancera, jag försökte när läge erbjöds. Följer tåget mot K1, ser att några följer kraftledningen och andra viker av. Då jag inte noterat stigen under kraftledningen på kartan valde jag att vika av. Efter det gröna innan K1 var det ett riktigt getingbo, några rakt fram, några till höger. Jag tittade till fel gaffel först men det var inte svårt att hitta till den andra.

K2 (gafflad) - hade lite bättre koll och fart här men följde mest tåget.
K3 - ännu bättre koll men det behövdes inte för att komma rätt, riktigt tjockt runt enheterna.
K4 - riktig långsträcka, misstänkte att det här inte var gafflat och hängde på tåget. Hade inte jättebra koll tyvärr så det var sjukt skönt att se min kontrollsiffra
K5 (gafflad) - hade för dålig koll på den exakta riktningen och åkte med till fel gaffel. Stannade ängsligt flera gånger efter #189 men var inte riktigt säker förrän vi kom upp på vägen. Då säkrade jag genom att gå söder ut till nästa avtagsväg. Inga problem därifrån. In i tåget igen. Tappade 7 min enligt QR.
K6 (gafflad) - följde streck, tåg och stråk men chansade fel när jag såg folk och sten till vänster. Tappade 1 min enligt QR.
K7 - med tåget
K8 - försökte på något eget i början när så många bara blev stående efter stämplingen, vek sedan in i tåget igen för tryggheten. Vi kom ut vid älgtornet och då valde jag vänster för att få dricka. Där var muggarna "slut" men det fanns andra sätt. Kunde följa tåget därifrån och även avancera ute på stigen.
K9-K11 - följer tåget
K12 (gafflad) - passerar den andra gaffeln men fattar att jag ska fortsätta på höjden och jag är inte ensam.
K13 (gafflad) - följer tåget men hade inte bra koll
K14 - drack 2 sportdryck på vägen och hade koll på träsk och riktning.
K15 - Gro kom glatt upp i ryggen men även många från str 6. Mitt tåg hade nog gått rätt på men jag följde de andra in mellan höjderna och vek sedan av efter träsket och tog den bra.
K16 - följer tåget men stämmer av den stora gråhöjden innan storträsket och strävar sedan mot toppen på min gråhöjd.
K17 (gafflad) - tänker följ höjden och håll koll men dras ändå med ner till fel gaffel som jag också felaktigt uppfattade som sten och tror då att jag är norr om min sten. Avslog det efter lite efterforskning och drog upp på höjden igen. Väl uppe ser jag att mitt tåg även springer efter annat längre fram. Tappade 4 min enligt QR.
K18 (gafflad) - följer tåget och försöker hålla koll på riktning.
K19 - var nu ganska säker på att gafflingarna var slut efter att ha studerat gps-bilderna på storbildsskärmen. Följde således tåget och försökte plocka
K20 - Följer tåget och försöker avancera
K21 - efter kraftledningen delar sig tåget och jag tycker mig höra några säga ett-ett-fyra på finska och jag följer med. Det var tåget till 177 jag följde med, alltså sträcka 6. Många stannade till vid sitt höjdparti precis vid stigens slut. Jag försökte då trycka in mina intryck på där jag ville vara på kartan. Det kändes inte hundra såklart men jag satsade ändå. Efter två försök däruppe frågar mig en finne var vi är. Det blev istället han som förklara för mig vart ungefär vi var. Vände tillbaka men tappade hela 12 min enligt QR. K21 var inte svår egentligen.
K22-K23 - gör jag på "egen" hand, jag har koll men följer stråket. Det är inte så mycket löpare längre
K24 - kom ikapp en grupp som jag sedan leder när de tvekar. Som vanligt när jag leder en grupp blir det lite fel, vi tittade till 177 innan vi fortsatte framåt.
K25 - följde tåget
K26 - jag försökte leda igen, det fanns ju en bra uppfångare. Såg den och fattade att jag skulle dra öster. Såg också ett annat tåg bakifrån som gick direkt på och vi sammanstrålade.
K27 - följer tåget
K28 - följer men vet att jag ska ut till ledningsgatan och drar däråt
M - öser på till publikens jubel!

Man undrar hur det här hade gått om det inte blivit omstart. Jag hade nog gillat det upplägget bättre även om det kanske tagit längre tid. Nu försatte jag mig i ett tåglöpande utan någon bra koll. Det ledde till bom på 3 av 9 gafflade kontroller. Inklusive bommen på K21 blev bomtiden 24 min. Med tanke på hur dålig koll jag hade var det kanske ett lyckosamt utfall men det hade inte behövts så mycket bättre koll för att undvika de här bommarna. Jag ser också att själva mängden löpare och det tröga tåg som ibland blir gör att det skulle vara bättre att använda egna vägar emellanåt. Det kostar inte många sekunder att försöka konstatera om man kan utföra på egen hand eller vill hänga. Det borde inte heller vara så svårt att hitta tillbaka till tåget om man skulle vilja.

Det här var en väldigt rolig utmaning och det var kul att kroppen höll distansen ut
Kuva kommentaarid (0)
 
Louna-Jokula 2015 (2015-06-14)